Třetí čakra Manipúra (sluneční)

06.04.2011 13:14

mani = klenot pur = místo, město

Manipúra čakra se nachází v oblasti kříže v zadním aspektu a kousíček nad pupkem (pas) v předním aspektu. Taky se uvádí oblast zvaná solar plexus sluneční pleteň (mezi hrudní kostí a pupkem). Její mantrou je RAM. Barvou manipúra čakry je žlutá, prvkem je oheň. Tato čakra se také nazývá ohnivé nebo sluneční centrum.

Manipúra čakra řídí naše energetické hospodářství. Je centrem životní energie; působí jako magnet, který k sobě z vesmíru přitahuje pránu. Je sídlem trávicího ohně, a proto řídí funkci trávicích orgánů, činnost žaludku, slinivky, nadledvinek, jater a horní části střev. Proto i jóga a cvičení asán zaměřená na aktivaci této čakry budou mít pozitivní vliv na tyto tělesné orgány. Silná a aktivní manipúra upevňuje zdraví a pomáhá nám překonat všechny choroby. Když čistá prána může volně proudit, bez blokací a zábran, pracuje manipúra jako elektrárna, která nás neustále zásobuje životní energií. Je zdrojem naší individuální síly, sebevědomí, jistoty.

První a druhá čakra nás vedou k uvědomění si svých kořenů a schopnosti projevit své myšlenky, emoce a kreativitu. Při cvičení asán povzbuzujících činnost třetí čakry se zvyšuje schopnost dostát svým vnitřním závazkům a uskutečňovat to, o čem sníme ve svých představách, zvyšuje sebeúctu a integritu naší osobnosti. Vážit si sebe sama znamená tedy nejen nalézt svou vlastní cestu s ohledem na náš původ a kořeny, ale i plnit si to, co jsme si předsevzali a po čem toužíme. Dobře fungující manipúra čakra přináší vlastnosti - bystrost, sebevědomí, blaženost, poznání, moudrost a pravé rozlišování. S tím souvisí zodpovědnost za své zdraví, své konání a schopnost vytvořit si správný názor.

Pozice pro aktivaci třetí čakry 

Setuásana (pozice mostu) - Ze sedu s nataženými dolními končetinami se za tělem opřete dlaněmi o zem s prsty k tělu a přejděte do vzporu, hlava zůstává v prodloužení páteře.

Paščimotanásana (pozice kleští) - Ze sedu vzpřímeného s nataženými dolními končetinami přejděte rovným předklonem do ohnutého, se snahou využít výdechu a zapojení hlubokých svalů k intenzivnějšímu předklonu.

Uštrásana (pozice velblouda) - Pozice patří mezi základní, ale není určena úplným začátečníkům. Z kleku se uchopíme jednou a druhou rukou za paty, vykleneme hrudník a s ním celý trup do oblouku.

Dhanurásana (pozice luku) - Z lehu na břiše s připaženými horními končetinami a položeným čelem, pokrčíme nohy v kolenou, uchopíme nárty a zvedneme hlavu a ramena a nohy. Prodýchejte pozici a vnímejte při nádechu rozšíření hrudníku až k žeberním obloukům.

Čakrásana (pozice kola) - Ovlivňuje celý čakerní systém. Začínejte pozici nejprve ve variantě stoje na temenu. Odtud můžete s nádechem přecházet do plného provedení.

 

 

CVIČENÍM PROTI BOLESTI

Podle instrukcí na www.youtube.com/playlist?list=PLuFItaIpVtRSao9gxKAkKT9YPeMZk8qD-  můžete pravidelným cvičením v klidu domova odstranit bolesti pohybového aparátu.

 

Až budete mít pocit,

ŽE SE VÁM NECHCE, vzpomeňte si na toto video.

www.youtube.com/watch?v=McLeerGhnd4

 

Harmonická strava 

www.dr.frej.cz

Výstižné, stručné a zahrnující vše potřebné. Doporučuji k přečtení.

Harmonická strava.doc (36 kB)


 

Kontakt

www.jitka-joga.cz Jitka Müllerová
Bezručova 952
Frýdlant nad Ostravicí
739 11
603 393 789

IČ: 44746890
jita.muller@seznam.cz